Jak obniżyć koszt chmury


Przeniesienie swoich zasobów IT do chmury może przynieść wiele korzyści i oszczędności. Jednak aby profity zaistniały, trzeba zrobić to z głową. Niestety, spora część organizacji wydaje za dużo na usługi chmurowe wykorzystując zasoby których wcale nie potrzebuje.
Zacznijmy więc od podstaw z oszczędności w chmurze.

Sprawdź innych dostawców

Rynek usług chmurowych nie jest ograniczony tylko do dwóch największych dostawców. Jest jeszcze wiele większych i mniejszych firm oferujących usługi chmurowe na przyzwoitym poziomie. Również w Polsce mamy kilku ciekawych graczy, którym warto się przyjrzeć. Zwykle mają mniejsze portfolio ale może się okazać, że posiadają dokładnie te usługi które nas interesują i to po niższej cenie.

Zapytaj o zniżkę

Posiadając już kilka usług u danego dostawcy rozwiązań chmurowych, warto zapytać o dodatkową zniżkę jeśli planujemy zakup kolejnych usług czy zasobów. Nawet gdy nie ma nic o tym w oficjalnych cennikach okazuje się że jedno pytanie da nam dodatkowe realne oszczędności na usługach. Natomiast jeśli to masz pierwszy kontakt  z danym  dostawcą, to też warto zapytać o zniżkę albo dodatkowe zasoby w cenie podstawowych. Pytanie nic nie kosztuję.

Nie przenoś usług 1:1 (lift-and-shift)

Przed przeniesieniem infrastruktury – zrób generalne porządki w obecnej. W każdym przedsiębiorstwie są serwery i usługi, które działają tylko dlatego ze nie było czasu by się nimi zająć. Należy zrobić inwentaryzację wszystkich obecnych zasobów IT. Wyłączyć te już niepotrzebne. Te, które są nadal niezbędne ale dziś wymagają mniejszych zasobów, przynieść z kilku serwerów na jeden. Dostosować pozostałe do możliwości chmury. Będzie to często wymagało dużej ilości pracy, dodatkowych godzin i dodatkowych zasobów ludzkich ale na prawdę warto to zrobić. Podejście lift-and-shift sprawdza się jedynie w przypadku Disaster Recovery, choć i ta forma musi być dobrze przygotowana a w pozostałych przypadkach to rozrzutność i lekkomyślność

Niepotrzebne SLA 24/7/365

Jedną z wielu zalet chmury publicznej jest wysoka dostępność. Jednak po przeanalizowaniu naszych potrzeb może się okazać że nie potrzebujemy usługi dostępnej przez cały czas. Gdy firma realizuje politykę work-life balance to nie ma deploymentu po za godzinami pracy więc możemy całkowicie wyłączyć większość usług po godzinie szesnastej, w weekendy i święta.

Zaplanuj okres życia usług

Dobra analiza i planowanie okresu życia usługi daje oszczędności i w tym przypadku. Wielu usługodawców oferuje dodatkowe zniżki przy zaplanowaniu wykorzystania usługi w chmurze na dłuższy okres.

Dobry Chief Information Officer (CIO) wymagany

W dużych organizacjach często zauważa się model, gdy dział IT bierze wiele usług i zasobów chmurowych na wyrost, na zapas tak, na wszelki wypadek, by biznes  przypadkiem nie odczuł w którymkolwiek momencie negatywnie zmiany po przejściu do clouda. Natomiast dział zakupów wszystkie te koszty zatwierdza, ponieważ nie zna się na tym, „bo bez tego wszystkiego całe IT padnie więc wszystko trzeba kupić”… W tym właśnie momencie powinien odegrać swoją rolę  dobry CIO, który dostosuje do wszystkie produkty chmurowe do realnych potrzeb IT i biznesowych.

Dobre zaplanowanie przejścia do chmury to trudne zadanie. Wymaga pełnej znajomości obecnej infrastruktury, wymagań potrzeb biznesu,  bardzo dobrej znajomości oferty usług dostawców, a także planów na przyszłość w kontekście rozwoju IT i biznesu. Wypadkowa tej wiedzy przynosi korzyści w postaci kompleksowego planu, który daje oszczędności rzędu kilkudziesięciu procent rocznie i lepiej działającego IT w chmurze dla biznesu.
Poruszane zagadnienia to niezbędne podstawy i wstęp do oszczędności. Kolejny etap jest budowany na poziomie właściwego korzystania i optymalizacji usług ale to już temat na inną opowieść.