Wskazówki dla nowego pracownika w IT

Każdy rozpoczynał kiedyś swoją przygodę w nowej pracy. A jak wiadomo początki bywają trudne. Czy można się jakoś przygotować na pierwsze kroki w specyficznej branży informatycznej?
Poniższy artykuł zawiera parę rożnych wskazówek, które mogą przydać się każdej osobie rozpoczynającej swoja przygodę zarówno w IT, jak i w innej branży, ponieważ informacje tu zawarte są często uniwersalne. Dowiesz się co zrobić ze swoimi pomysłami, jak się ubrać, po co komu  Intranet, jak traktować nadgodziny, jak wygrać w konkursie, jak zaopiekować się owieczką i jak obsługuję się kuchnie. Zapraszam

Nowe pomysły

W każdym przedsiębiorstwie zastaniesz wypracowaną rzeczywistość, procesy, systemy, które razem jakoś funkcjonują, czasem lepiej a czasem mniej. Poznaj dokładnie wszystkie aktualne procesy narzędzia i systemy obecne w firmie. Spójrz na to wszystko świeżym okiem. Jeśli widzisz coś, co można zrobić lepiej, usprawnić, poprawić – nie bój się proponować swoich rozwiązań.. Opierając się na własnym doświadczeniu, doświadczeniu wyniesionym z innych miejsc, czy wiedzy – inicjuj zmiany na lepsze. Wprowadzaj dobre praktyki. Zaproponuj coś co możesz usprawnić twoja prace, prace działu lub nawet pracę całego przedsiębiorstwa. Przy okazji też pamiętaj, aby być ostrożnym w informowaniu, że w twojej poprzedniej firmie korzystano z konkretnych rozwiązań ponieważ tego typu informacje bywają poufne. Podziel się swoim pomysłem, spostrzeżeniami. Przedstaw korzyści w pracy jakie będą po wdrożeniu twojego pomysłu. Na prawdę jest to doceniane i realnie możesz usprawnić swoją pracę i pracę kolegów.
Nawet jeśli twój dobry pomysł nie przejdzie z jakiegoś powodu, na przykład braku budżetu to bez wątpienia zapunktujesz u przełożonego. A to z kolei może być argumentem w przyszłości przy wnioskowaniu o podwyżkę.

Ubiór

Ponoć branża IT słynie z tego, że nie wymagany jest uniform do pracy. Słyszałem też, że każdy może ubierać się jak chce by czuć się dobrze, w swoim stylu bo i tak najważniejszy jest komfort pracownika i jego wyniki pracy. Owszem, to ostanie to jest prawda, ważne są wyniki pracy, które to pośrednio, w pewnej części, wynikają też komfortu jaki mamy w miejscu pracy. Ale, pamiętajmy, że mimo wszech panującego luzu to nadal jest Praca nie boisko pod blokiem czy drugi nasz pokój. Dlatego też powinniśmy ubierać się adekwatnie do miejsca. Nie mówię to by popaść w skrajność i ubierać się jak prezes banku wybierający się na spotkanie dotyczące fuzji, w najlepszym garniturze… Lecz uważam, że czysty i schludny wygląd to podstawa, na co dzień.
Prawdą jest w polskim przysłowiu “jak nas widzą, tak nas piszą”. Dlatego też starajmy się i w codziennym ubiorze  pokazać nasz profesjonalizm, klasę i szacunek do pracy, ubierając się jak DO PRACY. Co więcej, dobrze ubrany – pewniej się czujesz, a to ważne w pierwszych dniach i kolejnych również.
Niech nasz ubiór w pracy świadczy jak najlepiej o nas.

Intranet

intranetW pracy, jak w życiu lepiej być dobrze poinformowanym. Dobrze wiedzieć gdzie są źródła przydatnych informacji dla pracownika. W większości firm tym źródłem jest właśnie Intranet. Znajdziesz tam zazwyczaj przydatne informacje z działu HR, dane o strukturze firmy, najważniejsze kontakty – wszystko to, co każdy pracownik wiedzieć powinien. Dodatkowo możesz dowiedzieć się o organizowanych szkoleniach grupowych, planowanych ewakuacjach, konkursach wewnętrznych, promocjach u partnerów i innych często przydatnych wiadomościach.
Nie czekaj aż jakaś informacja przyjdzie sama do Ciebie w kuchni podczas luźnej rozmowy albo ktoś z kolegów powie coś, co powinieneś już dawno wiedzieć. Znaj dobrze zasoby Intranetu, to pomoże ci lepiej odnaleźć się w firmie. Czytaj newslettery i inne wiadomości kierowane do całej firmy czy grup osób. Nie wyznawaj zasady “jak coś jest do wszystkich, to nie jest do mnie, więc nie czytam”. Bądź zawsze dobrze poinformowanym pracownikiem a zyskasz tylko na tym.

Nadgodziny

nadgodzinyWcześniej czy później każdemu zdarzą się nadgodziny. Jednak dobrze aby się wcześniej odpowiednio przygotować taką sytuację.
Przede wszystkim ustal jasno z przełożonym zasady pracy w ramach nadgodzin; w jakiej sytuacji możesz pracować, jak je zgłaszać i w jaki sposób będą rozliczane. Owe ustalenia powinny mieć odzwierciedlenie w dokumencie do którego można się odwołać w razie wątpliwości.. Nie traktuj nadgodzin jak normalną formę pracy lub okazję do dorobienia. Nie traktuj ich również  jako formy wykazania się przed przełożonym w nadziei, że szef to doceni – nie łudź się – nie doceni, a bardziej będzie traktować jako normę w a nie coś ekstra.
Pamiętaj, nadgodziny są jedynie twoja dobrą wola a nie koniecznością. Nie daj wykorzystać w ramach nadgodzin ale też uczciwie się z nich rozliczaj według wcześniej ustalonych zasad.
Wykorzystaj maksymalnie standardowe godziny na efektywna pracę   tak by nie było konieczności zostawania dłużej. Szanuj swój czas prywatny i swoje zdrowie.
Obecnie coraz więcej firm w Polsce realizuje koncepcję work-life balance. Zainteresuj się czy i jak ta koncepcja jest realizowana w twojej firmie. Informację o WLB znajdziesz w intranecie lub w dziale HR.

Konkursy

W wielu firmach organizowane są konkursy wewnątrz firmowe. Dotyczą one naprawdę różnych dziedzin ale im lepszy zespół w HR tym ciekawszy konkurs i cenniejsze nagrody.
Uważam, że warto brać udział w tych konkursach a to z trzech powodów. Po pierwsze: zazwyczaj mało osób bierze w nich udział a co się przekłada na mniejsza konkurencję i tym większe szanse na wygraną. Uświadom sobie, że na prawdę coś możesz wygrać, niby oczywiste to jest ale często, niepotrzebnie, nie wierzymy w swoje szanse. Zdarza się że chętnych do konkursu jest nie wiele więcej niż samych nagród. A te bywają różne, gadżety firmowe, vouchery, po nagrody rzeczowe i uścisk dłoni prezesa.
Po drugie: nie ważne czy wygrasz sam konkurs ale już samym udziałem zapunktujesz jako osoba angażująca się w życie firmy a to często jest dobrze widziane przez przełożonych.
A po trzecie: doceń pracę koleżanek z HR – one na prawdę się cieszą gdy więcej osób zauważa ich działanie. Bądź najlepszy w swojej pracy i pokaż to też w firmowych konkursach.

Zagubiona owieczka

zagubiona owcaGdy już będziesz miał za sobą kilka miesięcy pracy to pewnego dnia trafi do Ciebie zagubiona owieczka. Będzie to nowy pracownik z jakimś tematem, z którym nie wie jak sobie poradzić i zazwyczaj  nie wie też kto mu w ogóle może pomóc. Dodatkowo będzie bardzo zestresowany daną sytuacją. Gdy trafi do Ciebie taki “świeżak” pomóż mu jak młodszemu bratu, nawet gdy dany problem nie jest w twojej gestii – przejdź się z kolega do odpowiednich osób, pomóż mu, częściowo załatw jego problem ale równocześnie pokaż mu jasno jak powinien postąpić w przyszłości tak by samemu mógł dojść do rozwiązania. Poprowadź za rączkę i przypilnuj jego tematu.
Kiedyś Ty też zapewne byłeś w takiej problematycznej sytuacji na początku pracy i widziałeś jak nieprzyjemne jest gdy trafia na mur mówiący “nie wiem, ja się tym nie zajmuje”. Trzeba szczególnie pomagać młodszym stażem pracownikom. Nawet gdy sam kiedyś miałeś trudniej i nikt Ci nie pomógł, nie powtarzaj tego błędu. Pomóż, wesprzyj i stań się lepszym człowiekiem.

Kuchnia

Kuchnia jest miejscem spotkań wszystkich. Szczególnie w godzinach 8-11 kiedy ekspres do kawy przeżywa prawdziwe oblężenie. Później pory obiadowe. Wszyscy korzystamy ze wspólnego sprzętu, ze  wspólnych naczyń, sztućców, kubków… Ale pamiętajmy, by zawsze sprzątać po sobie. Wiem, że zawsze jest jakaś “Pani od sprzątania” ale ze względu na szacunek do jej ciężkiej pracy i swoich kolegów nie zostawiaj syfu po sobie. Wypiłeś  kawę i idziesz po następną? Umyj pod zlewem kubek który masz i nie bierz nowego, czystego – tych też jest ograniczona ilość. Utylizuj istniejące zasoby. Skończyłeś jeść, talerz brudny? Opłucz pod zlewem z resztek i wstaw do zmywarki. Zmywarka pełna? Umyj ten jeden swój talerzyk i odstaw na suszarkę. Nie zostawiaj syfu po sobie. Nikt nie dba o porządek w kuchni to i ja chyba nie muszę? Wykaż się kulturą przed samym sobą i zadbaj o czystość po sobie.
To co zostawisz po sobie świadczy o Tobie.

A teraz zobacz jak poprawić swoją efektywność w pracy.