Zabbix. Dashboard.

Konfiguracji całego systemu monitoringu Zabbix dokonujemy za pomocą wygodnego i w miarę intuicyjnego interfejsu graficznego w oknie przeglądarki. Choć na pierwszy rzut oka Panel może przytłoczyć ilością opcji i informacji. Jednak po zapoznaniu się z tym do czego służą kolejne elementy, wszystko okazuje się dość jasne i klarowne.

Po zalogowaniu się jako administrator do Zabbiksa, w górnej części panelu mamy główne menu podzielone na 5 głównych sekcji, które to zawierają swoje podstrony. Omówmy je po kolei.

  • Monitoring – zawiera różne widoki na monitorowane dane. Przedstawione są za pomocą konfigurowalnych widżetów. Mogą być w formie list, wykresów, map, statusów, itp. Często w pomieszczeniach NOC taki widok jest też wyświetlany w na dużych telewizorach LCD w trybie pełnoekranowym przeglądarki internetowej, tak aby  stale był podgląd na monitorowane dane
  • Inventory – zawiera listę i status monitorowanych hostów, urządzeń. Daje to dobry obraz tego co mamy lub czego brakuje nam w monitoringu.
  • Reports – zawiera raporty monitorowanych elementów. Mamy wiele predefiniowanych do wyboru ale nic nie stoi na przeszkodzie by zmodyfikować je i tworzyć własne raporty. Dostosowane do naszych potrzeb.
  • Configuration – w tej sekcji dokonujemy całej konfiguracji monitoringu. Jest to najważniejsza sekcja na etapie wdrażania monitoringu.
  • Administration – w tej sekcji zarządzaj ustawieniami Zabbixa.

Wygląd ekranu głównego może być dostosowany indywidualnie dla każdego użytkownika lub grupy użytkowników. Przydane to jeszcze szczególnie w sytuacji gdy mamy wiele zespołów odpowiedzialnych za różne systemy a Zabbix zbiera wszystkie dane.